Malingsutstyr.

Vegards forståelse av kommunikasjon og markedsføring

Jeg har så vidt begynt min reise innen verdenen av kommunikasjon og markedsføring. For kun to år siden begynte jeg i en PR-jobb, og på en måte startet jeg på bar bakke. Siden den gang har jeg lært meg begreper som B2B, leads og andre engelskklingende ord, og nå tenker jeg at det er en god idé å komme med en aldri så liten oppsummering.

Formålet med markedsføring og kommunikasjon er utveksling av informasjon – enten det er til salg, anbefalinger, saksopplysninger, deling av (mer eller mindre) nyttig viten, oppfordringer til å gjøre noe spesifikt eller tilsvarende.

Mennesker kommuniserer hele tiden; både med seg selv og med andre. Faget markedsføring og kommunikasjon dreier seg først og fremst om den sistnevnte kategorien, og handler om hvilke verktøy og strategier vi kan bruke for å oppnå både det vi som sender og det som mottakerne ønsker.

Så hva er dagens situasjon, slik jeg ser den?

Dagens markedsføring

Det er vanlig å skille mellom to kategorier av markedsføring: Såkalt «inbound marketing», eller innkommende/tiltrekkende markedsføring, og tradisjonell markedsføring («outbound»), som reklame, annonser og oppsøkende salg.

Inbound er en fellesbetegnelse på all egenprodusert eller nyttig form for informasjon og kommunikasjon som skal få publikum til å oppsøke deg. Denne typen markedsføring benytter seg av «pull-effekten»: Den skal trekke lesere og/eller potensielle klienter til seg ved hjelp av journalistiske virkemidler og ren nytteeffekt.

Klassisk markedsføring benytter seg imidlertid av en «push-effekt»: Den skal dytte lesere og/eller potensielle klienter inn i avsenderens økosystem ved hjelp av reklamer, telefonsalg, annonser og andre virkemidler.

I dag er det knyttet mye spenning til inbound, eller tiltrekkende markedsføring. Dette er noe «alle» satser på. Og hvem har vel ikke hørt om «content marketing»/innholdsmarkedsføring og de uendelige debattene dette har medført?

Min forståelse

Hvor er vi på vei? Hva er viktig å fokusere på i tiden fremover? Jeg tror det er avgjørende å tenke helhetlig på hva enn du driver med. Hva er formålet med organisasjonen din, og hva er din rolle? Hvilke behov har brukerne og potensielle klienter? Kan dere løse oppgavene til brukerne bedre? Bør dere kutte, bytte beite eller ekspandere?

Kommunikasjonen og spesielt markedsføringens rolle i dette er i bunn og grunn å gjøre som de enkleste cellene i kroppen vår: Å utveksle informasjon. Du og din organisasjon har et tilbud, brukerne deres har behov. Din oppgave som kommunikasjonsmedarbeider eller markedsføringskonsulent er å bygge broene mellom tilbyder og bruker.

Tenk formål, virksomhetsmål, brukermål og markedsføringsstrategi. Bør du gå for både tiltrekkende og tradisjonell markedsføring, eller holder det med én av dem for å nå dine mål?

Når du har den overordnede strategien på plass, bør du tenke verktøy. Det er nå du bør vurdere innholdsproduksjon, innholdsmarkedsføring (content marketing), tilstedeværelse i sosiale medier, brukerleting, brukermålretting, CRM (customer relationship management) og brukervennlighet.

Utvalgt ordliste

  • Innholdsmarkedsføring (content marketing)
    • Markedsføring/inngangsbillett som skal gi brukerne genuin verdi
  • Tiltrekkende markedsføring (inbound marketing)
    • «Sjangeren» av markedsføring som skal få brukeren til å oppsøke deg, fremfor omvendt
  • Markedsautomatisering (marketing automation)
    • Verktøy for å lage en helhetlig og smidig prosess for brukere, f.eks. en e-postkampanje som går «naturlig» videre basert på brukerens valg
  • Brukerleting (prospecting)
    • En metode for å finne relevante brukere ved hjelp av søkemotoroptimalisering, målrettede annonser ol.
  • Reklame
    • Definisjonen på tradisjonell markedsføring, du oppsøker kunden med reklameplakater, innstikk i aviser osv.
  • PR-innsalg
    • Såkalt fortjent oppmerksomhet, å få et redaksjonelt medium til å omtale deg – som oftest i en større sammenheng
  • CRM (customer relationship management, kunderelasjonshåndtering)
    • Verktøy for å håndtere en dynamisk brukerdatabase (Amazon er mestere her)
  • B2B
    • Business to business, et område av næringslivet som går ut på å selge varer og tjenester seg imellom, fremfor til «vanlige» forbrukere
  • Leads
    • Et engelsk begrep for «potensielle kunder»

Begrepskart

Virksomhetsmål

Brukermål

Markedsføring

Inbound-markedsføring «Tradisjonell» (outbound-) markedsføring
Innholdsmarkedsføring Reklame, telefonsalg osv.
PR-innsalg PR-innsalg
Markedsautomatisering
Brukerleting
CRM CRM

Referanser

Ordliste – begrep og forkortelser i den digitale verdenen | Tekstdoktor Christine Calvert

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *