Søkemotoroptimalisering

Enkle tips til SEO og søkemotoroptimalisering

Å bli funnet på nett er ikke noe hokuspokus. SEO og søkemotoroptimalisering dreier seg i bunn og grunn om å skrive godt og tenke på metadata.

Spørsmålet om søkemotoroptimalisering, eller SEO i kortversjon («search engine optimization»), har vært en het potet de siste årene. Både bedrifter og privatpersoner klør seg i hodet og spør seg selv: «Hvordan knekker jeg SEO-koden, egentlig? Hvordan havner jeg øverst på Google?»

Temaet er omdiskutert og de lærde strides. Det har til og med gått så langt at det har blitt skapt et periodesystem for SEO.

Trikset ligger i å ikke gjøre det mer komplisert enn nødvendig. SEO er slett ikke vanskelig. Det eneste du behøver å gjøre er å være normal og tenke på noe som heter metadata.

Guide til SEO

Bruk Yoast SEO
Denne utvidelsen til WordPress gir deg kontroll over nøyaktig hva som vises av tittel, beskrivelse og bilde på Google og sosiale medier – også kalt metadata. Bruker du eller bedriften din en annen løsning, er det bare å bli bevisst på hvordan du går frem her. Du kan også eventuelt bruke Open Graph til Facebook.

Tenk nøkkelord i metadata, tittel, og ingress
Folk søker etter både generelle og spesifikke termer. Finn ut hva disse termene/nøkkelordene er (for eksempel via Google Trends) og bruk så disse i tittel, ingress, mellomtitler og metadata på en naturlig måte.

Skriv kvalitetstekster
Uansett hva selvutnevnte SEO-guruer kan love deg av gull og grønne skoger, kommer du ikke utenom å levere kvalitet. Det finnes ingen snarveier. Du må vie ditt innhold tid og kjærlighet, ellers ryker de besøkende rett ut igjen. Og apropos det …

Ikke lov bort noe i tittel du ikke kan holde i teksten
Selv om nettavisene lokker inn lesere med såkalte «luretitler» i stor stil, er det verken lurt eller redelig. Hvis du ikke leverer det du lover, forlater de besøkende nettsiden din umiddelbart. Og her er sakens kjerne: Google registrerer dette, anser siden din for å være lite relevant og plasserer den stadig lenger ned blant resultatene.

Inkorporer nøkkelord organisk i teksten
Du kan være aldri så flink til å skrive nydelige tekster, men hvis de ikke inneholder nøkkelord folk søker etter én eneste gang, er det dessverre ikke sikkert at verken Google eller levende mennesker finner siden din til å begynne med.

Inkluder nøkkelord i URL
Hvis du ser i adressen til denne artikkelen, ser du at den er «okom.no/tips-seo-sokemotoroptimalisering». Her har jeg kun inkludert nøkkelordene jeg ønsker å treffe på, og det er «tips», «seo» og «sokemotoroptimalisering». Kutt ut alle unødvendige fyllord i URL-en, og søkemotorene vil få en mer umiddelbar forståelse av hva saken dreier seg om.

Ha nøkkelord i alt-tags
Hva er dette for et fancy begrep? Det er bare et teknobabbel-ord som går ut på å legge inn dine foretrukne nøkkelord i HTML-koden på blant annet bilder. Alt-koder er ment for å bli vist hvis bildet ikke blir lastet og for å veilede svaksynte, men de hjelper også på søkeresultatet – for eksempel i bildesøk.

Lenk til andre og relevante artikler på siden din i teksten
(Sånn som jeg gjorde ovenfor!) Å lenke mellom artikler på siden din gjør det enklere for leserne dine å finne frem til annet, relevant innhold, og det vet søkemotorene å sette pris på.

Lenk til andre, gjerne tunge/populære sider der det er naturlig
(Sånn som jeg også gjorde ovenfor!) Du skulle ikke tro at å lede leserne vekk fra siden din gjør det bedre for deg, men det gjør det altså. Så lenge du gir leserne noe av verdi, vil Google sette pris på også dette.

Ha passende bilder
Ikke bruk totalt tilfeldige bilder til en sak. De bør ha noe med saken å gjøre og gi leserne en viss pekepinn på tema, stemning eller lignende i forbindelse med innholdet ditt.

Skriv for en bestemt målgruppe
Ingen kan skrive for alle. Finn ut hvem ditt publikum er og skriv så blekket spruter for akkurat disse. De vil elske det, tilbringe tid på siden din og komme tilbake.

Så, kort og godt: Vær brukervennlig, skriv godt, vær tålmodig og ha metadata i mente når du vil gjøre det godt på Google.

One thought on “Enkle tips til SEO og søkemotoroptimalisering”

  1. Spot on! Det er fint å se noen artikler som går rett på sak og ikke drar frem disse “200 ranking faktorene du MÅ ha på plass”. Følger du tipsene i denne artikkelen er du godt på vei!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *