tilpass sosiale medier til strategien

Tilpass sosiale medier til virksomhetens strategi

Hva er beste praksis for å gjøre din tilstedeværelse på sosiale medier i tråd med strategien til virksomheten din?

Vi går rett på sak: Det er ingenting som heter «sosiale medier-strategi». Sosiale medier er et verktøy for å gjennomføre virksomhetsstrategien, en kanal og den foretrukne taktikken til B2B-markedsførere (2016 Content Marketing Institute Study).

Sosiale medier inngår i en kommunikasjonsstrategi: budskap (hva), innhold (hvordan) og kanaler (hvor) som avsender (du) bruker for å kommunisere med mottaker (dine kunder eller tilhengere).

Vanlige feil med sosiale medier

Til tross for at sosiale medier har vært allemannseie siden tusenårsskiftet, kan det være utfordrende for en virksomhet å tilpasse dem til strategien.

Vanlige fallgruver er å begynne med taktikken, mangle felles målforståelse eller bare gjøre masse forskjellige ting for å vise aktivitet. Lite gjennomtenkte handlinger får ofte uforutsette konsekvenser. Med en solid strategi unngår du nettopp dette – samtidig som du oppnår fordeler. Som de sier på engelsk:

Proper planning prevents poor performance.

Hvordan oppnå mål i sosiale medier?

Så hvor begynner du med sosiale medier? Start med å stille følgende spørsmål:

  • Publikum: Hvem ønsker vi å nå?
  • Mål: Hva gjør dette for vår organisasjon?
  • Handling: Hva vil vi at publikum skal gjøre for å nå vårt mål?

La oss si at vi er en helseorganisasjon. Vi forsøker å finne nye donorer fordi vi ønsker å vaksinere flere folk. For å oppnå dette må vi få personer som vanligvis ikke donerer til å gjøre nettopp dét. Der har vi publikum, mål og handling på plass.

Det vi kan bruke sosiale medier til i denne sammenhengen er å benytte målrettede kampanjer for å skaffe donasjoner fra nye donorer. Da gjelder det å skreddersy budskap, innhold og kanaler etter vårt behov.

Tre ting å huske

  1. Sosiale medier i seg selv er ikke en strategi for markedsføring
  2. Budskap, innhold og kanal er elementer i en kommunikasjonsstrategi som du må inkludere i dine planer
  3. Bruk publikum, mål og handling for å tilpasse ditt nærvær i sosiale medier til virksomhetsstrategien

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *