Slik skaper du godt innhold

Slik skaper du godt innhold

Å lage enkle, attraktive og forståelige tekster behøver ikke å være vanskelig. Her er noen tips til hvordan du kan skrive engasjerende.

Vi har vel alle snublet over en kjedelig eller ubegripelig tekst fra tid til annen. Setningene er lange, ordene er unødvendig kompliserte og poenget ser aldri ut til å dukke opp. Sitter du med en forfatterspire i magen kan det derfor være lurt å tenke gjennom fire spørsmål:

  • Hva er hensikten med innholdet?
  • Hvordan forteller du det?
  • Hvor forteller du det?
  • Hvordan vet du om du lykkes med innholdet?

Gode skriveregler

Det som kjennetegner godt innhold er at det engasjerer leserne, er nøyaktig og fremstår som ekte. Følger du reglene nedenfor har du kommet et godt stykke på vei til å bli en god tekstforfatter:

  • Vær vennlig (ha en omgjengelig tone)
  • Vær autentisk (mindre «vi», mer «deg»)
  • Vær strukturert (gi leseren en god opplevelse)
  • Vær skannbar (ha overskrifter med nøkkelord)
  • Vær klar (led an med ditt sterkeste poeng)
  • Vær verdifull («hva tjener jeg på det?»)
  • Vær uredd (skriv direkte)
  • Vær en fryd for øyet (skriv korte setninger)
  • Vær kortfattet (hold avsnittene til rundt tre setninger)
  • Vær hjelpsom (forklar akronymer og vanskelige begreper)

Sikker, klar og menneskelig

Det er også lurt å ha kontroll på tonefallet i en tekst, altså hvordan du organiserer innholdet og ordlegger deg. Vær sikker og trygg på deg selv. Ingen liker en tekst som nøler og er usikker på det den vil ha frem.

Videre bør du være klar. Hold teksten enkel, fokusert og uten unødvendige sidespor, anekdoter eller fyllord. Tenk også på det menneskelige aspektet i det hele: tenk som publikum, snakk som en person og se etter den menneskelige fortellingen.

Overskrifter og oppsummeringer

Overskrifter, slik som den rett over, bidrar til å gi leserne et anker i en tekst – et sted å hvile og sjekke hva delen vil handle om. En tittel bør gi leserne noe av umiddelbar verdi og markere essensen i brødteksten nedenfor.

Hvis du velger å inkludere en oppsummering i teksten din, skal den være kortfattet og enda mer direkte og rett til poenget enn tidligere. En oppsummering skal i løpet av et avsnitt eller to gjenfortelle hva du nettopp har fortalt, men på en måte som forsterker inntrykket av teksten i sin helhet.

Ikke gjør dette

Innledningen i denne artikkelen nevnte noe om dårlig innhold: det som er kjedelig, uforståelig og unødvendig. Her på tampen får du en liten liste over elementer du ikke bør ha med dersom målet ditt er godt innhold (og det er det, vel?):

  • Åpne spørsmål (ikke begynn på noe du ikke kan levere)
  • Sjargong (hold språket ditt tilgjengelig)
  • Å snakke om folk som produkter (du er ikke en vare)
  • Tynnslitte fraser (klisjeer er støy)
  • Altfor langt (er en tekst for lang faller folk av, uansett hvor god den er)
  • For kjedelig (er en tekst for lite engasjerende faller folk av, uansett hvor kort den er)

Lykke til med å skape fantastisk innhold!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *