Vil du bli bedre på å skrive for nett og få frem det du vil? Se på disse tipsene for å lykkes.

Hvis du har noe på hjertet og ønsker å formidle dette til resten av verden, kan noen nyttige tips til kort, konsis og god skriving være akkurat det du er på jakt etter. Uten å gå mer rundt grøten hopper vi rett på sak:

Finn ditt tema og hold deg til det

Hva ønsker du egentlig å viderebringe til verden? Vil du skrive om mat, reise, utfordringene til mediebransjen, skattereguleringer og teknologiske fremskritt – alt i ett innlegg? Velg kun ett tema og hold deg til dette i artikkelen.

Et deltips er å lage et tankekart om temaet ditt, og finne ut hvilke egenskaper du forbinder med det. Er en egenskap mer spennende enn de andre? Skriv om denne eller bruk den som innfallsvinkel i teksten din.

Desto mer du avgrenser, jo enklere blir det for leserne å følge med på det du skriver og holde ut. I tillegg kan du skrive mye om lite, fremfor lite om mye. Tenk også på hva som er hensikten med det du skriver. Hva er nytteverdien?

Skriv for et bestemt publikum

Hvem er det du skriver for? Er det venner og kjente, kollegaer, akademikere, bestemor, tenåringer eller fagpersoner?

Du ville for eksempel ikke ha fortalt om detaljerte reguleringer og skjemaer til en barneskoleelev, og du ville ikke ha forenklet og «dummet ned» komplekse temaer til akademikere.

Vær bevisst på hvem du retter deg mot, og hold teksten din konsistent deretter. Et generelt tips er likevel at du bør unngå å være vanskelig tilgjengelig i teksten, og unngå et repeterende og umodent språk.

Tenk struktur

De fleste journalister, filmskapere, forfattere og andre historiefortellere har funnet frem til et vanlig fortellingsmønster av en grunn: En god struktur på innholdet gjør det lettere for leserne å forstå hva du i det hele tatt prøver å formidle.

En vanlig (og svært generell!) disposisjon for en god tekst er denne:

  • Anslag
  • Innledning
  • Utdypning
  • Bakgrunn
  • Relatert
  • Detaljer

Poenget er dette: Tenk på hva som er fengende ved det du vil skrive om, og begynn med det. Du må fange leserens interesse! Deretter kan du komme med flere detaljer og historikk om det er nødvendig eller passende.

Du begynner med en spennende forrett, fortsetter med fyldig hovedrett, og avslutter med en dessert som gjør leserne fornøyde.

Bruk presens

Husk at du skriver for levende mennesker av kjøtt og blod. Folk flest har en begrenset konsentrasjonsevne, og et tørt, dødt, repeterende og tungvint språk kan bidra til å jage leserne vekk fra det som kanskje er et spennende innhold.

Når det gjelder verb, fungerer det godt å bruke presens (nåtid) for å få frem et mer direkte og levende språk. I stedet for å skrive «det blir utgitt en rapport av selskapet» kan du i stedet gå for «selskapet utgir en rapport». Det skal ikke mange grepene til for at teksten din får en helt annen og bedre karakter.

Ha et variert ordforråd

Stadig gjentakende ord og en kronisk mangel på synonymer er slitsomt for dine lesere. I stedet for å fokusere på innholdet, rettes heller oppmerksomheten mot innpakningen, og det er muligens ikke hensikten.

Finn og vedlikehold et bredt ordforråd, men uten at tekstene dine utelukkende består av fremmedord og kronglete begreper. Dersom du skriver et innlegg om hvor trøtt du er, kan du for eksempel variere språkbruken litt med synonymer som «utslitt», «slapp», «sliten» eller «matt».

Skriv kort, men ikke kortere

Når du skriver på nett, har du ubegrenset med plass. Derfor er det desto viktigere å ha i mente at du må passe på så teksten ikke blir et monster. Selv om Internett byr på nærmest uendelig lagringskapasitet, gjelder ikke det for mennesker. Vi har begrenset med tid og konsentrasjon. Teksten din bør derfor ta hensyn til dette.

Gode tekster går rett på sak og bygges opp logisk med nødvendig innhold – og det er det. Hvis du skriver om Kristiansand Dyrepark, hold deg til dette og ikke bland inn Sørlandschips og Hennig Olsen Is.

Når du skriver kort, er det likevel viktig å huske på at du må levere det du lover. Antyder innledningen at teksten skal handle om å løse konkrete utfordringer, holder det ikke å beskrive problemene hvis du ikke byr på løsninger. Fatt deg i korthet, men du må altså dekke det begrensede temaet artikkelen handler om på en måte som tilfredsstiller leseren.

Ha belegg for dine påstander

Dette henger sammen med tema, struktur og lengde. Hvis du fremsetter påstander, er det forventet praksis at du legger til grunn dokumentasjon eller argumentasjon som bygger opp under disse.

Hvis ikke kan du lett avfeies som en lettvekter som ikke har peiling på det du snakker om, og da mister du mange verdifulle lesere. Du behøver ikke å ha en kildereferanse for hver bidige ting du skriver, men en tommelfingerregel går ut på at jo mer kontroversielt det du sier er, jo mer kreves av en saklig utdypning av dette.

Husk å avslutte

Å avslutte teksten på en god måte har betydning, for da får du satt punktum for temaet i denne omgang, og leserne føler seg godt ivaretatt. En avslutning kan være en konklusjon, hvor du kaster et nytt lys over det du innledet teksten med, eller viser til resultatene du har kommet frem til via teksten.

En avslutning på lettere tekster behøver ikke å være noe annet enn en liten refleksjon over det du har skrevet – slik som at jeg håper at jeg med denne guiden har holdt meg til et tema, vurdert mottakerne, tenkt struktur, (stort sett) skrevet i presens, brukt varierte ord, fattet meg kort nok, argumentert godt og husket å avslutte.

Opprinnelig publisert 3. desember 2015.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *