Personliggjøring og tilpasset innhold

Personliggjøring og tilpasset innhold

Det er mulig å treffe brukerne dine enda bedre med skreddersydd innhold på nettsiden. Resultatet blir økt engasjement og større sjanse for suksess.

Teknologien har utviklet seg såpass at du i dag kan tilpasse ulike deler av nettsiden din til forskjellige mottakere. Vil du at nye besøkende skal bli møtt av en introduksjonsartikkel på forsiden eller at personer fra helsesektoren skal se innlegg og seminarer om helse? Da er det bare å komme i gang med personliggjøring av nettsiden.

Hva er personliggjøring?

Personliggjøring («personalization») er bruk av tilgjengelig data for å bidra med nyttig informasjon til en besøkende, hvor hensikten er å forbedre brukeropplevelsen.

Slikt tilpasset innhold krever ikke nødvendigvis at man identifiserer brukerne på personlig nivå. I mange tilfeller holder det med at man ser på sine lesere på et bransje- eller virksomhetsnivå – for eksempel energibransjen eller Statkraft.

Hvorfor skal jeg tilpasse nettsiden?

Ifølge en undersøkelse fra Janrain & Harris blir opptil 74 prosent av nettbrukere frustrerte når de utsettes for innhold som har lite eller ingenting med interessene deres å gjøre. Personlig tilpasset og målrettet innhold er derfor et virkemiddel man kan bruke for å øke engasjementet.

Flere tall: Da rådgivningsselskapet Deloitte iverksatte tiltak for personliggjøring på sin amerikanske nettside, ble fluktraten redusert med 50 prosent. Samtidig var trafikken fra målrettet innhold dramatisk bedre enn generelt innhold, og antall leads fra skreddersydd innhold økte med 20 prosent.

Hvordan går jeg frem?

Å innføre personliggjøring på nettsiden består av tunge løft i begynnelsen, men i fremtiden vil du lett kunne dra nytte av de etablerte verktøyene og rutinene. Men hvor begynner vi?

  • Start med SMART-objektiver
  • Involver interessenter for tjenester og bransjer i din organisasjon
  • Sett sammen et dedikert team
  • Forsikre deg om at dere har innhold som støtter målene (rett innhold til rett person på rett tidspunkt)
  • Planlegg, planlegg, planlegg
  • Ikke bare programvare: Tenk også på prosess, risiko, brukervennlighet, bærekraft og effektene

Hvordan finner jeg målgruppen?

Er du allerede i en etablert virksomhet, sitter dere antakelig på enorme mengder med brukerdata allerede. Benytt verktøy som Adobe Target, Google Analytics eller Marketo for å sanke inn og systematisere alle tallene.

Et eksempel på en målgruppe kan være studenter og nyutdannede. Lag et segment ut av brukere som kommer fra domenene til utdanningsinstitusjoner og målrett deretter karrierespesifikt innhold mot denne gruppen når de besøker nettsiden.

Andre eksempler på taktikker for å isolere brukergrupper kan være søkeord, tidligere besøkt innhold eller tjenester som Demandbase. Hvor kommer brukerne inn og hvilke artikler besøker de? Husk at en gruppe ikke behøver å være stor for å ha betydning for din virksomhet. Det avgjørende er at du treffer de riktige personene.

Hvilket innhold skal jeg tilpasse?

Hva slags innhold du skal bruke opp mot de ulike målgruppene varierer naturligvis. Tenk alltid på hensikten med det du driver med. Hvem skal du nå og hvorfor? Hva er målet til virksomheten din?

Med dette i bakhodet kan du spørre deg hvilke artikler som skal fremheves og hvor på nettsiden de skal vises til det skreddersydde publikummet. Lurer du på nøyaktig hva som kan passe en gitt målgruppe eller persona, kan du ta en titt på denne guiden om kundereisen.

Hva gjør jeg etterpå?

Når du begynner med tilpasset innhold er det én ting som gjelder: Mål, mål og mål! Analyser resultatene og foreta kontinuerlige justeringer for å treffe publikum enda bedre. Bruk gjerne en A/B-test for å fastslå om for eksempel en visuell knapp fungerer bedre enn ren tekst til å få folk til å trykke på en lenke.

Selv om størrelsen på publikum som nevnt ikke er alfa og omega, er det viktig at mengden er av et visst omfang, slik at du kan få statistisk siginifikante resultater å arbeide videre med. Å forstå brukerne dine er en nøkkelfaktor for suksessfull tilpasning av innholdet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *