Hvordan måler du avkastning og effekt i sosiale medier?

Å måle gevinst i sosiale medier er en av de mest betydelige utfordringene for de som jobber med sosiale medier, ved siden av å sikre et budsjett og knytte sosiale medier til virksomhetsstrategien.

Men suksess i sosiale medier henger ikke nødvendigvis sammen med en pengesum. I stedet for å tenke ROI (return on investment) bør man heller tenke SMV (social media value).

Klassiske mål i sosiale medier

En typisk måte å måle verdi i sosiale medier er å benytte spesifikke målsettinger (KPI – key performance indicator). KPI-er hjelper deg med å fastlå om du når riktig publikum, om publikum responderer til innholdet ditt og om de videreformidler det.

Handlinger i sosiale medier kommer i ulike former avhengig av kanalen, men mange kampanjer i sosiale medier tar utgangspunkt i to kategorier:

Engasjement Konverteringer
Likerklikk Klikk
Kommentarer Nedlastinger
Delinger Registreringer

Mer omfattende måling

En annen måte å måle dine tiltak i sosiale medier på er å se på mer meningsfulle aspekter i god SMV-ånd, som disse:

  • Omsetning
    Hvor og hvordan du tjener penger
  • Kundeerfaring
    Forbedring av forholdet til publikum og opplevelsen de har av din merkevare
  • Driftseffekt
    Reduksjon av kostnader og/eller anstrengelser for bruk av sosiale medier
  • Merkevare
    Måling av holdninger, samtaler og adferd knyttet til merkevaren
  • Markedsføring
    Effektivisering av markedsføringstiltak
  • Innovasjon
    Kundesamarbeid som fører til nye tilbud, tjenester og tankemåter

Fornuftig måling i praksis

Slik kan måling av andre faktorer enn antall likerklikk fortone seg i praksis:

Fornuftig måling i praksis

Hvordan måler jeg?

Én ting er å vite hva du skal se etter, men det er noe helt annet å vite hvordan du skal gjøre det. Hvilke verktøy og kilder eksisterer?

  • Digitale analyseverktøy
    Eks.: Google Analytics, markedsføringsautomatisering og e-postmarkedsføring
  • Plattformer for sosial lytting
    Eks.: TweetDeck, identifikasjonsverktøy for innflytelsesrike tredjeparter, hashtag-verktøy
  • Kundeinnsikt
    CRM-systemer (Salesforce), ERP-plattformer
  • Data fra sosiale kanaler
    Eks.: Sprinklr, virksomhetssystemer for sosiale medier, innebygde funksjoner på sosiale plattformer, sosiale formidlingsverktøy (Smarp), gratistjenester

Hvem trenger resultatene?

Så du har meningsfulle mål og verktøy, men hvem bør du rapportere til? Hvilke grupper trenger den ulike informasjonen du nå besitter?

  • Ledelsen
    Målinger som har effekt på og betydning for virksomheten: omsetning, kundetilfredshet, merkevarestyrke
  • Interessenter i virksomheten
    Målinger som påvirker kampanjer: mottakelse av budskap, share of voice, engasjement, jungeltelegrafen, konverteringer
  • Kommunikatører
    Målinger som påvirker effekter i sosiale medier: likerklikk, klikk, følgere, delinger

Liten oppsummering

  1. Bruk mer meningsfulle faktorer enn likerklikk og delinger for å bevege målingen fra tradisjonell ROI til SMV (social media value)
  2. Skreddersy innsikten til mottakerne i din organisasjon

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *