kundereisen hvilket innhold passer hvor

Kundereisen: Hvilket innhold passer hvor?

Dersom du jobber med markedsføring i næringslivet eller tilsvarende, kan det være lurt å vite hva slags innhold dine ulike potensielle kunder vil ha, hvor de vil ha det og når det passer best.

Å vite hva potensielle kunder eller klienter er på utkikk etter er avgjørende for enhver virksomhet. For å forstå sine kunder bedre tar mange bedrifter i bruk teorien om kundereisen/kjøpstrakten – en beskrivelse av hva som motiverer idealkunden (persona) og hvilket løp han eller hun kjører fra første kontakt med din merkevare til en eventuell avtale eller kjøp.

Jeg skal ikke skrive mer om kundereisen i denne omgangen, siden det er tabellen nedenfor jeg vil presentere. Her kan du se ulike stadier i en kjøpsprosess og hva slags innhold som passer best til de ulike nivåene. Tabellen er tilpasset en spesifikk persona. I dette tilfellet er personaen en erfaren person fra næringslivet som mener at innhold kan være et strategisk verktøy i beslutningsprosesser, men som er kritisk til det han eller hun leser på grunn av tidligere erfaring med overselgende innhold.

Innholdsmodell

Last ned i PowerPoint-format »

Bruk tabellen som et utgangspunkt for å lage en strategi som når ut til dine spesifikke kundetyper på en mest mulig realistisk og treffende måte.

Tenk på følgende:

  • Hva motiverer idealkunden din?
  • Hva er idealkundens kontekst?
  • Hvilke utfordringer har han eller hun?
  • Hvordan kan du hjelpe kunden med å nå sine mål?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *