Inbound: hvorfor

Inbound: en hvorfor-guide

Hvorfor bruker man personaer i inbound-metodikken? Hvorfor må du blogge, ha CTA-er, landingssider og markedsføringsautomatisering? Og hvorfor all denne praten om leads?

Inbound er navnet på en spesifikk metode/strategi innen markedsføring, som kort fortalt går ut på at du trekker kundene til deg via smarte teknikker. I stedet for å nå ut til potensielle klienter med telefonsamtaler, store reklameplakater, innstikk i magasiner og så videre, kan du heller spare penger og samtidig skaffe flere (og bedre) kunder via inbound-metodikken.

Men inbound inneholder en rekke begreper og elementer du kanskje stusser over. Du vil sikkert spørre «hvorfor?», og da er denne lille guiden ment for akkurat deg!

Hvorfor personas?

En persona er en fiktiv rollefigur som skal fange opp essensielle trekk ved «gjennomsnittskunden» i et av dine spesifikke kundesegmenter. Et beslektet begrep er «målgruppe», men en persona skiller seg ut ved å være enda mer konkret på kjønn, alder, utdanning, jobb, hverdag, motivasjon og ønsker.

Poenget med en persona er å lage tiltrekkende markedsføring som retter seg best mulig mot akkurat denne typen mottakere. Skal du skrive blogginnlegg eller tilby en e-bok, er det avgjørende å vite hvem du skriver for og hvorfor. Hva interesserer denne personaen? Hvilke utfordringer har han eller hun? Hvordan kan du imøtekomme behovene til personaen?

Hvorfor blogging?

Du bør blogge fordi det

  1. Genererer mer trafikk
  2. Assosierer deg med utvalgte nøkkelord

Formålet til inbound er å trekke lesere og potensielle klienter til nettsiden din. Det kan hende at du har et par dusin artikler om produkter og tjenester, men disse er dessverre ikke nok til å tiltrekke seg oppmerksomhet på et travelt Internett.

Blogging øker hyppigheten av nøkkelord du vil forbindes med og åpner opp for en lang rekke forskjellige typer innlegg. Du kan skrive løst og fast om vanlige utfordringer som din bransje er en løsning på, føre opp lister av ulikt slag (folk elsker lister) eller fortelle om dine tanker for strategier, taktikker eller lignende. Bare husk å bevare kvaliteten også her. Dårlig kvalitet på ett innlegg ødelegger for helhetsinntrykket.

Hvorfor CTA?

CTA står for «call to action» og er det jeg kaller en «handlingsmotivator». Du har personaen (målgruppen) og du har innholdet som har trukket førstnevnte til nettsiden din (blogging): Nå må du prøve å «fange inn» den temmelig anonyme leseren. Dette er hensikten med CTA.

Ved slutten av et blogginnlegg om for eksempel «vanlige problemer med gir på sykkel», kan du inkludere en knapp, et bilde eller lignende som skiller seg ut og som oppfordrer til å laste ned en «manual til vedlikehold av sykkelgir». Dette leder til et registreringsskjema, hvor leseren må legge igjen e-postadresse og navn for å motta manualen gratis. Sammen med informasjonskapsler på nettsiden har du nå informasjon om brukeren som du kan bruke senere for å målrette markedsføringen enda mer.

Hvorfor landingssider?

En landingsside er en del av nettsiden din (eller en kampanjeside) som har kun ett formål her i verden: Å få leseren til å foreta en bestemt handling, slik at du kan få informasjon om ham eller henne – som du senere bruker til spisset markedsføring.

Leseren kommer inn på landingssiden via en CTA, et innlegg i sosiale medier eller via tradisjonelle virkemidler som annonser. En landingsside skal lede leseren til å fylle ut informasjon om seg selv for å motta noe av verdi (det klassiske eksempelet er en e-bok), og da må alle forstyrrende elementer fjernes – inludert menyen på nettsiden din. Mens et blogginnlegg kan sies å være en indirekte måte å fange opp interessenter på, er en landingsside mer direkte.

Hvorfor markedsføringsautomatisering?

Når du har fanget opp potensielle klienter i ditt markedsføringsapparat via registrering av informasjon, kan du benytte et verktøy for å tilby interessentene mer skreddersydd innhold og overvåke aktiviteten deres. Ser du at en kunde responderer dårlig på å få e-poster om tema X, er det kanskje bedre å teste ut tema Y. Ser du at en kunde foretar handlinger som du har definert som viktige, er han eller hun stadig nærmere å bli en verdifull kunde av deg.

Det finnes en rekke verktøy for markedsføringsautomatisering, som HubSpot, Marketo og Infusionsoft. Med disse kan du sette opp e-poster som kun skal gå til potensielle klienter som har foretatt visse valg, vise spesifikke artikler til besøkende i et gitt segment og så videre. Som navnet antyder, gjør slike verktøy mye av markedsføringsarbeidet automatisk for deg, slik at du kan konsentrere deg om å produsere kvalitetsinnhold, bygge gode kundereiser, flikke på parametere og legge strategier i stedet.

Hvorfor leads?

Leads er et lånord som har sneket seg inn i språket vårt, og det betyr «potensielle klienter». Har besøkende på nettsiden din gjennomført nok antall aktiviteter du anser for å kvalifisere dem til å bli reelle potensielle kunder, da har du fått en liste med leads.

Som du skjønner, henger dette tett sammen med punktet ovenfor om markedsføringsautomatisering. Hensikten er å «pleie» dine leads til å bli faktiske kunder, og det gjør du ved hjelp av punktene ovenfor.

Flere ting kunne ha blitt nevnt her, som søkemotoroptimalisering, kundereise, markedstrakten og så videre. Jeg håper likevel at du har forstått «derfor» når det kommer til dine spørsmål om «hvorfor» i forbindelse med inbound. Du skal lage noe av reell verdi for å trekke potensielle klienter til deg, og deretter vedlikeholde dette gryende kundeforholdet til vedkommende er klar til å ta steget: Å skaffe seg et produkt eller en tjeneste fra deg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *