En person jobber på datamaskin

Hvordan lage en god mal i InDesign (Hint: Følg med på error-beskjeder)

2016 nærmer seg med stormskritt.

I den forbindelse dukker det naturlig opp tanker om det nye året og hvilke muligheter det innehar. Selv har jeg aldri vært noen stor tilhenger av nyttårsforsetter. Det er noe trist ved det å begrense mulighetene til å endre ditt liv til kun denne ene overgangen fra det gamle året til det nye. Å gjøre store, eller små, endringer i livet kan man da gjøre når som helst!

I ren trass gjør jeg derfor en endring nå i romjulen. Når jeg faktisk har tid og overskudd til å ta tak i noe nytt. Du leser på denne endringen nå.

student-849825_1920Så, over på tema for denne bloggposten.

Mal, deilige mal

Mitt møte med InDesign var brått og brutalt. Når jeg blir stilt overfor et nytt program, og har en konkret oppgave jeg skal løse, tyr jeg alltid til et Google-søk og en håndfull YouTube-videoer for å lære meg akkurat nok til å få jobben gjort. Når panikken har lagt seg og oppgaven er løst har jeg en lei tendens til å ikke gå tilbake til det grunnleggende, men heller fortsette med å opparbeide meg kompetanse på den mer avanserte bruken. Etter to år med sporadisk bruk og en sterk følelse av at mye av det jeg gjorde sikkert var tullete og fryktelig tungvint bestemte jeg meg for å ta grep. Det viktigste jeg har lært meg så langt er å lage gode maler.

Jeg lager ofte plakater til diverse arrangementer. I tillegg blir det fort mange flyers og brosjyrer i løpet av et år. Fordelen med disse er at de egentlig er ganske like. De samme fontene, de samme fargene og ofte de samme bildene. Det er gjerne kun teksten som oppdateres når man har en designprofil som skal følges. Da er det veldig greit å lage maler, men det var først i høst at jeg lærte noe veldig grunnleggende om InDesign som har gått meg hus forbi.

Å lage gråstein fra gull

Du har kanskje lagt merke til den lille error-beskjeden som er nede i venstre hjørne når du har åpnet InDesign.

Indesign errorDenne har irritert meg. Særlig fordi jeg ikke har klarte å forstå hva den varslet. Det jeg lagde kom tilbake fra trykken tilsynelatende uten mangler. Dermed har jeg stort sett ignorert den. Det viser seg imidlertid at denne error-beskjeden er viktig, og den eneste grunnen til at dette ikke har gått ille er at jeg har vært veldig veldig heldig med filene og måten jeg har jobbet på.

InDesign fungerer ikke på samme måte som Photoshop hvor elementer man limer inn blir en integrert del av dokumentet. InDesign knytter kun linker mellom seg og bildene og fontene du trenger.

På arbeidsflaten i InDesign er det dermed kun en lavoppløslig automatisk generert versjon av bildet du har plassert der. Det egentlige bildet ligger lagret et eller annet sted på datamaskinen din. Dette gir mening når du jobber med dokumentet. Da trenger du jo ikke den høye oppløsningen, den tar bare plass. Du trenger kun å kjenne igjen bildet for å vite hvordan det skal plasseres.

missingDet oppstår imidlertid en utfordring når du skal lagre arbeidet som en PDF for å sende det til trykkeriet. Om InDesign fortsatt har linken til den originale filen (vet filens plassering i mappestrukturen din) går alt greit. Plakaten blir eksportert som en høyoppløslig PDF som kommer tilbake fra trykkeriet krystallklar og fin. Er du imidlertid riktig uheldig er denne linken borte. InDesign gir deg tentative errorbeskjeder, som du ignorerer, og eksporterer en PDF som da kun har den lavoppløselige versjonen av bildet tilgjengelig. Resultatet du da får i retur fra trykkeriet er ikke krystallklart. Du har brukt mye tid og krefter på noe som bare blir sånn halvveis.

Etter at jeg forstod denne uhyre viktige, men lite kommuniserte, lærdommen har jeg som sagt blitt flinkere på å lage gode maler. Maler hvor linken til bildene og fontene faktisk er intakt.

Så, her kommer mine tips til hvordan man lager en god mal i InDesign:

  • Jobb fokusert og bli helt ferdig med malen når du først har begynt. Slik sikrer du at linker ikke blir ødelagt.
  • Eventuelt kan du samle alle bilder og fonter du ønsker å bruke på skrivebordet ditt, eller i mappen sammen med InDesign-filen du jobber i. Da risikerer du ikke at linkene blir brutt.
  • Er en link blitt ødelagt? Høyreklikk på elementet i link-panelet og velg “Relink”. Finn så frem igjen til filen i mappestrukturen din.
  • Benytt deg av Paragraph Styles og Character Styles
  • Pakk ned filen når du er ferdig med den! Da oppretter InDesign mapper med alle bilder og alle fonter du har brukt (Yay! Ingen link-problemer). InDesign genererer også en PDF-versjon av det du laget. Samt en idml-fil. Dette er et InDesign-format som er versjons-uavhengig.

Har du dine egne nyttige tips og triks? Kanskje du brenner inne med noe jeg ennå ikke har lært meg? Del gjerne i kommentarfeltet under.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *