Hvordan fjerne alle duplikater i Excel

Hvordan fjerne ALLE duplikater i Excel

Det er enkelt å fjerne duplikater i Excel, men hvordan sletter du absolutt alle ønskede oppføringer, og ikke bare de ekstra eksemplarene?

På en god del arbeidsplasser i dette furete og værbitte landet er det mang en ansatt som har gleden av å jobbe i regnearkprogrammet Excel. Dette er utvilsomt et kraftig verktøy med mange avanserte funksjoner. Kanskje litt for avansert, om du spør de fleste vanlige dødelige – sånn som jeg.

Heldigvis har vi noe som heter Google, hvor du finner svar på det meste du lurer på. Så hva gjør du når du har en liste i Excel hvor du ikke bare skal finne duplikater, men også fjerne alle, og ikke kun den ene ekstra oppføringen?

(For eksempel når du har en liste over alle kontaktpersoner og en liste over kontaktpersoner som har meldt seg på et seminar, og du vil sitte igjen med kun de som ikke har meldt seg på).

Etter å ha søkt langt om lenge og lengre enn langt, fant jeg endelig svaret på et obskurt forum kalt Straight Dope Message Board. Og nå bringer jeg svaret videre til deg!

Slik fjerner du alle duplikater

Obs: Jeg bruker en engelskspråklig utgave av Excel.

  1. Velg alle cellene
  2. Conditional Formatting → Highlight cell rules → Duplicate Values → OK
  3. Høyreklikk i utvalget → Filter → Filter by selected cell’s color
  4. Høyreklikk i utvalget → Delete Row → OK

Verre var det ikke! Det kan hende at filtreringen ikke velger cellene med farger, men prøv deg frem i for eksempel et nytt dokument eller lignende, så vil du til slutt lykkes.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *