UTM, kikkert

Hva er UTM?

Urchin Tracking Module, eller UTM, er koder som hjelper deg med å spore hvilke markedsføringstiltak som fungerer best for å trekke besøkende eller kjøpere.

Hvis du har blitt henvist til nettsider de siste årene og har lagt merke til en ekstra lang nettadresse, er du ikke alene. Det siste året har jeg observert såkalte «UTM-tags» i stadig større omfang, og nå kan både du og jeg endelig få vite hva dette fenomenet egentlig er.

UTM står for «UTM Tracking Module» og er en metode for å måle nøyaktig hvor trafikk til ditt nettsted kommer fra og i hvilken anledning. UTM består av et sett med parametere som legger seg etter den vanlige adressen (URL-en). Disse parameterne angir kampanje, medium, kilde og mer, slik at du for eksempel ser at mediet er sosiale medier, kilden er Facebook og kampanjen er innlegget du la ut på en spesifikk dato.

Hva er poenget med UTM?

Hensikten med UTM-parametere er å måle hvilke tiltak som fungerer optimalt for å få trafikk, konverteringer, kjøp eller andre ønskede handlinger.

Du kan for eksempel kjøre den samme kampanjen på Facebook og i et nyhetsbrev, og finne ut hvilken kilde som ga best resultater, slik at du kan satse videre på den eller endre den som var mindre vellykket.

Ved hjelp av UTM og andre målingsverktøy vil du over tid få et inntrykk av hva som fungerer best i dine markedsføringstiltak, slik at du kan satse på det som lønner seg og gå bort fra opplegg som sløser med tid og ressurser.

Hvordan bruker jeg UTM?

UTM er et verktøy som brukes sammen med Google Analytics. Du kan enkelt generere UTM-koder selv via verktøyet Google Analytics URL Builder. Når du har lagt til de anbefalte feltene «source», «medium» og «name», og deretter legger ut lenken på for eksempel Facebook eller i et nyhetsbrev, kan du etter hvert spore aktiviteten i Google Analytics.

Du finner UTM-kampanjene dine under Trafikk→Kampanjer→Alle kampanjer. Her ser du en oversikt over alle dine UTM-kampanjer, og kan måle økter, antall brukere og fordype deg i annen nyttig statistikk.

Eksempel på UTM

UTM-koden til denne bloggartikkelen på Facebook er som følger: https://okom.no/hva-er-utm/?utm_source=facebook&utm_medium=social_media&utm_content=01&utm_campaign=utm.

  • utm_source=facebook betyr at Facebook er kilden til trafikken (kan også være «newsletter», «landing_page» eller noe annet)
  • utm_medium=social_media betyr at sosiale medier er mediet (andre alternativer kan være «email», «web» eller lignende)
  • utm_content=01 er en valgfri måte å differensiere like kampanjer fra hverandre på (her kan du velge fritt hva du vil differensiere med, som «social_organic», «social_paid», «web_paid», «first», «second», «top», «bottom» eller dato)
  • utm_campaign=utm er navnet på kampanjen (her «utm» fordi artikkelen dreier seg om UTM, men det kan være «faceboopixel», «inbound» og så videre)

Poenget med å nevne ting som kilder og navn på kampanjer er at du kan søke opp slike nøkkelord i kampanjedelen av Google Analytics, og dermed sammenligne resultatet fra de ulike lenkene.

Bygg UTM-koder selv med Google Analytics URL Builder!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *