Lær hva marketing automation er og hvordan det kan gjøre livet ditt som markedsfører betydelig bedre.

Marketing automation, eller markedsføringsautomatisering på godt norsk, er fellesbetegnelsen på verktøy og programmer som gjør markedsføringstiltak og oppfølging av kunder («lead nurturing») automatisk for deg.

Marketing automation henger sammen med strategien inbound marketing. Hensikten er å levere rett budskap til rett person på rett tidspunkt. Dette får du til ved hjelp av avansert programvare som utvikler kundeforhold, forutser behov, tilbyr informasjon og veileder kunden til å gjennomføre en handel med deg.

Litt teori om inbound marketing

Siden marketing automation er så nært knyttet til inbound marketing, er det nødvendig med en lyninnføring i sistnevnte. Inbound marketing handler om å trekke potensielle kunder til deg, fremfor at du når ut til dem via «støyende» tiltak som telefonsalg eller reklamer.

Når du får de potensielle kundene inn på din nettside, er hensikten til inbound-metodikken å utvikle forholdet til de mest aktuelle og interesserte personene ved å tilby dem hjelpsomt innhold over tid. Desto mer en potensiell kunde interesserer seg for det du har å tilby, desto nærmere et møte og en avtale kommer dere.

Fra teori til gjennomføring

Marketing automation er programvaren og prosessen som utvikler og foredler ditt forhold til kundene. Selve tjenesten overvåker nettsiden din og registrerer hva brukerne foretar seg. En klassisk taktikk innen inbound-metodikken er å gi brukerne et godt blogginnlegg, og deretter tilby dem en enda mer verdifull e-bok som de får ved å legge igjen litt informasjon i et skjema.

Når brukeren har fylt ut skjemaet vil programvaren gjenkjenne personen og se hva han interesserer seg for over tid. Hvilke sider besøker han? Hvilke rapporter laster han ned? Hvilke arrangementer deltar han på?

I den samme programvaren kan du sette opp handlingsforløp som veileder brukere i ulike kundereiser. Leser Ola mange artikler om vindusvask, kan du sette opp triggere som sender ham en e-post med enda mer informasjon om vasking av vinduer. Har Kari meldt seg på flere seminarer om HR-prosesser? Da kan du skreddersy nettsiden din til å kun vise HR-saker for henne neste gang hun stikker innom.

Legg til et poengsystem hvor systemet rangerer brukerne over tid etter hvor interesserte de er, så har du ganske god oversikt over hva som engasjerer og hvem de engasjerte er.

De fleste marketing automation-programmer kan i tillegg integreres med CRM-systemer, slik at du får full oversikt over kundeforholdet fra nysgjerrig leser og potensiell kunde til faktisk kunde med omsetningstall som igjen kan knyttes til dine markedsføringstiltak.

Det handler om kundeopplevelsen

Med marketing automation kan du altså bygge og vedlikeholde kundeforhold ved å tilby relevant og nyttig informasjon over tid, via automatiske prosesser som du setter opp bak kulissene på nettsiden din. Men du må alltid tenke på kundeopplevelsen når du setter opp de diverse filtrene og triggerne som sender og viser kundene innholdet.

Du bør derfor ha en nettside som:

  • Er mobilvennlig og laster rask
  • Hvor det er lett å finne svar (den er søkemotoroptimalisert)
  • Er nyttig (den gir ledere intellektuelt påfyll)
  • Er brukervennlig og konsekvent

Derfor bør du gå for marketing automation

Markedsføring handler om forhold: dine forhold til ulike kunder med ulike behov. For å tilfredsstille kundene og holde virksomheten i drift må du derfor kontinuerlig bygge og pleie kundeforholdet. Du må gjøre deg fortjent til tillit over tid.

Med marketing automation gjør du dette, samtidig som du går fra massekommunikasjon til skreddersydd innhold som retter seg mot akkurat den og den kunden, med innhold som er relevant for akkurat dem.

Akkurat som i et kjærlighetsforhold finnes det ingen snarveier. Marketing automation høres ut som magi, men det er hardt arbeid, masse planlegging og kontinuerlig vedlikehold som må til. Men resultatet blir desto bedre: mer fornøyde kunder og forhåpentligvis gode tider for din virksomhet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *