Hva er A/B-testing?

Hva er A/B-testing?

Å teste en nettside eller en e-post kan avsløre utfordringer du ikke kunne drømme om og samtidig gi deg ideer til nye løsninger.

A/B-testing er et eksperiment der du tester hvilken versjon av en nettside, e-post, app, innlegg på sosiale medier eller annonse som fungerer best for dine mål.

Er det et bilde av smilende folk som drar flest besøkende til din annonse, eller fungerer et abstrakt bilde bedre? Drar en tekstlenke flest klikk, eller gjør en fargerik knapp jobben bedre? Og hvilken farge fungerer best av blå og rød?

Svarene på dette får du via A/B-testing.

Hvordan teste riktig?

Som nevnt kan du teste nesten hva som helst, enten det er tekstinnhold, farger eller emnefelt på e-poster, og basert på hvilke mål du er på jakt etter. Vil du at flest mulig brukere skal åpne en e-post eller klikke på en lenke i den? Vil du at brukerne raskt skal finne lenken på nettsiden, eller vil du at de skal lese teksten først?

Et godt tips i forbindelse med testing er å bruke SMART-mål:

S Specific
M Measurable
A Achievable
R Relevant
T Time-bound

Hvordan evaluere?

A/B-tester er også en glimrende måte å forbedre brukervennligheten på. Før du skal teste og vurdere resultatene, bør du lage en hypotese som vil fortelle hvorfor du tror at et bestemt problem har dukket opp. Et eksempel kan være: Hvorfor har nedlastingsraten gått ned etter at nettsiden endret design?

Deretter kan det være lurt å identifisere nøkkeltall som konverteringsrater, statistisk signifikans, forventet økning ved den nye versjonen du ønsker å teste og antall testdeltakere.

Test, evaluer resultatene og eventuelt gjenta inntil du er fornøyd med resultatene.

Profftips

Utfør tester som har mest mulig nedslagskraft og jobb med å optimalisere målene du har identifisert via SMART-metodikken. Optimaliser nedenfra og opp i salgstrakten. Før du leder besøkende til en bestemt handling bør du sørge for at handlingen fungerer godt.

Så hvilken handling er det snakk om? Hva slags hendelse eller resultat er det du prøver å påvirke gjennom A/B-testingen? I en navigasjonstest i toppmenyen på nettsiden din vil du muligens få folk til å besøke bestemte temasider, fremfor å generere flest mulig klikk eller å i det hele tatt få folk til å besøke innholdet. Da bør du skreddersy testen slik at den reflekterer ditt ønske om å få folk til temasidene, i stedet for å gjøre alle elementer like forlokkende.

Finn ut hva som virkelig vil være en suksess for din virksomhet og ta testingen derfra.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *