Historiefortelling gjør innholdet mer spennende

Fagstoffet ditt kan være aldri så fascinerende, men hvis presentasjonsformen er mindre engasjerende enn maling som tørker har du et problem.

Statistikk og fakta har potensial til å være interessant, men ikke hvis du skjuler det bak tørre oppramsinger av tall, grafer og fagspråk. Godt innhold skal være skarpt, direkte og friskt. En teknikk som kan hjelpe deg med å børste støvet av kjedelig innhold er historiefortelling.

Se bare på den slående forskjellen mellom disse to videoene fra Deloitte, som begge handler om IT-sikkerhet:

Hvilken av disse filmene pirret interessen din mest? Hvilken fikk frem budskapet best?

Med aktiv fortelling av menneskelige historier vil du ikke bare holde på publikums interesse – de vil også huske mye mer av innholdet.

Fordeler med historiefortelling

En god fortelling er et bindeledd mellom logikk og følelser. Den viser komplekse saker fra en ny vinkel og har større sannsynlighet for å inspirere mottakeren til å utføre ønskede handlinger. Fortellingen baserer seg på fakta og syr disse sømløst og naturlig inn i materialet, samtidig som den fanger essensen i ditt budskap.

En rapport gir deg tørre fakta, mens en fortelling beveger deg på flere nivåer som tallbasert kommunikasjon ikke makter å gjøre.

Jobber du for en organisasjon, må fortellingen være tro til virksomhetens identitet og merkevare – samtidig som den viser vei til fremtiden. En god fortelling er avgjørende for den menneskelige opplevelsen.

En fortelling påvirker deg:

  • Rasjonelt: Har en forklarende funksjon
  • Psykologisk: Kan åpne øynene dine og endre tanker og følelser
  • Fysisk: Påvirker hjerterate, blodtrykk og pust
  • Emosjonelt: Fører med seg følelsesmessig spenning og avløsning

Planlegg fortellingen din

Å skrive en engasjerende historie krever forberedelser og planlegging. Når manusforfattere i filmverden skal selge en idé, gjør de det gjerne med én setning som forklarer hva som er det klare og konsise poenget med fortellingen. Det samme kan du gjøre. Hva er den enkle forklaringen bak historien du vil fortelle?

Andre spørsmål du kan stille deg er:

  • Hva var konteksten?
    Definer sammenhengen og vær spesifikk. Hvem var involvert? Hvor og når skjedde det? Hva var utfordringen?
  • Hva var effekten?
    Fortell hvilke grep som ble tatt for å overvinne utfordringen. Var det noen hindre? Hvilke følger fikk hendelsene? Hva har skjedd siden og hvem ble berørt?
  • Hvorfor betød det noe?
    Hvilke langsiktige resultater var det? Hva var meningsfullt? Hva utmerker eller differensierer din eller din virksomhets rolle?

Flere tips til historiefortelling

Som nevnt tidligere hjelper det å gjøre fortellingen personlig. Finn en hovedperson og identifiser et mål og utfordringer han eller hun møtte. Hvordan løste protagonisten problemene?

Legg gjerne til beskrivende elementer for å gjøre fortellingen mer levende, men hold deg fokusert slik at historien ikke drukner i detaljer. Inkluder emosjonelle øyeblikk og visuelle grep for å forsterke fortellingen.

Og sist, men ikke minst: ha en spennende tittel!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *