Google Analytics: Hvilke klokkeslett og dager er best besøkt?

Slik setter du opp Google Analytics til å vise deg hvilke tidspunkt folk flest besøker din nettside.

Google Analytics er et kraftig verktøy for statistikk og analyse av ditt nettsted. Du kan se hvor mange brukere som leser ulike sider, om de leser siden på vanlig PC, nettbrett eller smarttelefon, om trafikken kommer fra organiske søk, en spesifikk side eller sosiale medier, og mye, mye mer.

Men hvor er rapporten for hvilke klokkeslett og dager i uken som er best besøkt? Av en eller annen grunn tilbyr ikke Google Analytics dette som standard, selv om tjenesten byr på et mylder av andre mer eller mindre nyttige funksjoner. Fortvil ikke, fordi Google Analytics har muligheten til å sette opp skreddersydde rapporter til akkurat dette formålet.

Slik setter du opp en tilpasset rapport

Gå inn på startsiden til Google Analytics. Har du flere nettsteder, må du velge det du vil lage en rapport på ved å trykke på «»Alle nettsteddata» under riktig nettsted. Fra denne menyen velger du «Tilpasset» øverst og deretter «Ny tilpasset rapport».

google-analytics-tilpasset-rapport-01

Nå har du kommet til et skjema der du setter opp hvilke faktorer du ønsker å måle/rapportere på. Velg tittelen du ønsker, søk etter «Økter» i «Grupper med beregninger» og velg denne parameteren (du finner den under «Brukere»). Gå så til «Oversikt over dimensjoner» og søk etter «Time». Trykk «Lagre».

google-analytics-tilpasset-rapport-02

Nå har du tilgang til rapporten i menyen til venstre. Trykk på den for å se hvilke klokkeslett som er mest populære på nettsiden din. Husk å velge et større tidsrom oppe til høyre og lek rundt med visualiseringene.

google-analytics-tilpasset-rapport-04

For å se hvilke dager som er best besøkt, gjenta samme prosedyre som ovenfor med ett unntak: Søk etter «Navn på ukedag» i stedet for «Time» under «Oversikt over dimensjoner».

google-analytics-tilpasset-rapport-03

Dermed kan du se hvilke dager som er mest populære:

google-analytics-tilpasset-rapport-05

Stor takk til Jonathan Ellins og Hallam Internet for inspirasjon.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *