Facebook Pixel på Wordpress

Facebook Pixel på WordPress

Med Facebook Pixel kan du rette markedsføringen mot Facebook-brukere som har besøkt nettsiden din. Slik installerer du det på WordPress.

Har du noen gang opplevd at du har vært inne på en nettside, og deretter fått annonserte innlegg for nettsiden eller merkevaren på Facebook? Det er ikke tilfeldig.

Disse nettsidene har installert en såkalt «Facebook Pixel». Når du besøker siden registrerer pikselen dette, og kobler det opp mot din Facebook-profil via informasjonskapsler («cookies») i nettleseren. Enkelt forklart: Du besøker nettside x, du får sponset innhold om nettside x på Facebook.

Poenget med dette er å øke engasjementet til personer som allerede har vist interesse for produktet, tjenesten eller innholdet ditt. Å minne dem på nettsiden din eller andre interessante artikler gjør det enklere for dem å like siden på Facebook og/eller vende tilbake til nettsiden.

Høres dette lurt ut? Følg med videre for en liten guide om hvordan du installerer Facebook Pixel på WordPress.

1. Lag en piksel

I dette steget forutsetter jeg at du allerede har en Facebook-side, Facebook Business Manager-konto og en annonsekonto. Jeg benytter for øvrig en engelskspråklig utgave av det sosiale nettstedet.

Facebook Pixel Create a Pixel

Besøk Ads Manager, velg eventuelt riktig konto oppe til venstre, trykk på «Assets» og deretter «Pixels». Trykk på «Create a Pixel», skriv inn et navn på pikselen (for eksempel navnet på nettsiden du vil ha den på) og trykk på «Create Pixel».

Facebook Pixel Install Pixel Now

Nå ser du et vindu med en unik «Pixel ID». Hvis noen andre styrer med det tekniske på nettsiden, kan du velge alternativet «Email Pixel Code». Hvis du håndterer dette selv, trykker du på «Install Pixel Now».

Resultatet er en kode du må kopiere og lime inn på ditt WordPress-nettsted.

Facebook Pixel View Pixel Code

2. Installer på WordPress

Koden du har fått generert skal limes inn i header-feltet på nettsiden. Den enkleste måten å gjøre dette på er å bruke utvidelsen «Insert Headers and Footers». Jeg har tidligere forklart hvordan du installerer utvidelsen under steg 4 i guiden Slik installerer du Google Analytics på WordPress.

Når du har utvidelsen på plass, går du inn på kontrollpanelet i WordPress, velger «Innstillinger» og deretter «Insert Headers and Footers». Lim inn koden fra steg 1 i header-delen her og lagre. Nå er Pixel installert på nettsiden din og registrerer alle besøkende!

Facebook Pixel Insert Headers and Footers

3. Lag skreddersydd publikum

Nå har du opprettet en piksel og installert den på nettsiden din. Neste steg er å lage en spesialtilpasset gruppe mottakere på Facebook, slik at du kan henvende deg mot disse i kampanjer på det sosiale nettstedet.

Gå inn på Ads Manager og velg «Assets», «Audiences» og «Create a Custom Audience». Du får opp en meny hvor du kan velge mellom å lage en gruppe basert på en kundeliste, nettsidetrafikk og appaktivitet. I denne guiden går vi for «Website Traffic».

Facebook Pixel Create Custom Audience

På neste meny kan du velge hva slags besøkende du vil målrette. Vil du rette deg mot alle som har besøkt nettsiden, eller kun de som har besøkt utvalgte artikler? Dette velger du selv. Vurder alternativene ut ifra hva du har behov for med kampanjen på Facebook. Du må i tillegg angi hvor mange dager tilbake målingen skal gjelde, og gi publikumsgruppen et navn. Trykk deretter «Create Audience».

Facebook Pixel Create Audience

4. Vis dine annonser til Pixel-publikummet

Nå begynner moroa! Når du skal lage en kampanje på Facebook, kan du velge ditt skreddersydde publikum som mottakere.

For å lage en kampanje går du inn på Ads Manager, «Manage Ads» og «Create Campaign». Her kan du velge å fronte et spesifikt innlegg på nettsiden, Facebook-siden i seg selv eller andre alternativer.

I redigeringen av selve annonsen bestemmer du mottakere i feltet «Custom Audience». Når du trykker i dette feltet dukker det opp en meny hvor du kan velge den spesifikke Pixel-gruppen. Når du velger denne gruppen, retter du annonsen mot Facebook-brukere som har besøkt nettsiden din.

Facebook Pixel Ad Custom Audience

Det var det hele! Jeg håper guiden var til nytte og ønsker deg lykke til med dine kampanjer på Facebook.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *