Jente i hage i solnedgang.

Er nytt alltid bedre?

Eller: Er gresset alltid grønnere på den andre siden av gjerdet?

Se på den nye smarttelefonen. Virker den ikke forlokkende, med stilrene kanter og sømløs design? Eller hva med den nye genseren? Så moderne, liksom. Har du tenkt på å pusse opp kjøkkenet i det siste, kanskje? Nytt er jo alltid bedre, eller hva?

Det er helt klart fristende å tenke slik. Mennesker liker nye inntrykk. Vi liker å oppleve ting vi ikke har opplevd tidligere. Vi liker ikke slitasje og forfall.

Innenfor markedsføring og digitale verktøy er det ikke annerledes. De siste årene har det ikke manglet på nye moteord og trender «man bare måtte kaste seg på». Tenk bare på inntoget av sosiale medier og hvor mange bedrifter som kastet seg hodestups ut i et farvann de strengt talt ikke visste noe om. Eller hva med «content marketing» som har gått som ild i tørt gress den siste tiden? Nå må visst alle gjøre noe innen dette. Det spiller ingen rolle hva, bare du gjør noe. For nytt er alltid bedre!

Finn ditt formål

Men nytt er ikke alltid bedre. Det er ingen automatikk i dette. Selv om teknologisk utvikling og økt velstand kan gi inntrykk av at vi alltid opplever fremgang på alle felt, er dette å narre seg selv. Det nye er først og fremst nytt, om det er bedre er noe du må vurdere selv.

Det første du må tenke på er hva som er ditt eller din bedrifts formål. Hva ønsker du å oppnå? Hvilken strategi er mest hensiktsmessig for å oppnå dine mål? Hvilket verktøy bør du velge når du har identifisert formål og strategi?

Kvalitet er alltid bedre

Når du har begynt jakten på passende verktøy for å oppnå dine mål, kan du vurdere egenskapene til designprosesser, digitale strategier, publiseringsløsninger og så videre. Det kan hende at en gammel ringrev med et noe utdatert grensesnitt er bedre enn det kule oppstartsselskapet med fancy innpakning. Poenget er at du ikke må la deg blende av «nytt og friskt», men må vurdere hvilke behov du faktisk har og hvordan et produkt eller en tjeneste kan fylle dette – uavhengig av presentasjon.

Kvalitet er alltid bedre. Så være på utkikk etter dette neste gang du vurderer å forbedre brukeropplevelsen på nettsiden din, effektivisere og skreddersy kommunikasjonen til klientene dine eller om du rett og slett er på jakt etter å erstatte telefonen din.

Så ikke hør på Barney Stinson fra How I Met Your Mother:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *