Viktigste jeg lærte i 2015

Det viktigste jeg lærte i 2015

Nå nærmer 2015 seg slutten og jeg vil benytte anledningen til å fortelle at dette året har vært et gjennombrudd for meg med tanke på markedsføring.

Jeg har nemlig oppdaget hva jeg virkelig har lyst til å jobbe med her i livet: markedsføring og brukervennlighet! Eller mer spesifikt: Jeg har oppdaget begrepene «inbound marketing», «marketing automation» og «UX», har forstått hva dette innebærer og har besluttet å lære meg og mestre dette.

2015 markerer altså året da jeg fant ut av hva jeg virkelig vil jobbe med profesjonelt. I årene hittil har jeg drevet med journalistikk og PR, men det var først i år at jeg ble eksponert for det mystiske begrepet «inbound marketing».

Inbound marketing

Inbound marketing, eller innkommende/tiltrekkende markedsføring (takk til Tekstdoktor Christine Calvert for den tiltrekkende oversettelsen), er en strategi som går ut på å få potensielle kunder, klienter og tilhengere til å oppsøke deg, fremfor omvendt. I stedet for at du bedriver markedsføring med store reklameplakater, annonser, telefonsalg eller gateselgere, skal du heller tiltrekke deg interesserte folk med smartere verktøy.

Under inbound-paraplyen finner vi strategier som kvalitetsinnhold, brukervennlighet (UX), motivasjonselementer, logiske strukturer, markedsautomatisering, søkemotoroptimalisering og design. Det handler om at du presenterer dine produkter, tjenester eller hva annet du ønsker å bringe videre på en måte som gjør folk genuint interesserte.

Med god planlegging og riktig utførelse gjør inbound-strategien folk oppmerksomme på deg, får dem interesserte, overbeviser dem og lager ambassadører ut av dem. Det innebærer mye tenkning og hardt arbeid, for det finnes ingen snarveier til kvalitet. Men det finnes derimot smarte veier til kvalitet, og inbound marketing er nettopp en slik vei.

Marketing automation

Marketing automation, eller markedsautomatisering, er altså en strategi under inbound marketing. I bunn og grunn handler markedsautomatisering om å tilby riktig innhold til riktig tid til riktige personer. Å takle noen få titalls abonnenter manuelt er håndterlig, men når kundemassen begynner å vokse til flere hundre eller tusen, må man få på plass noen lure verktøy for å gjøre prosessen bedre.

Markedsautomatisering er et slikt verktøy. Det registrerer personer i en database, deres eventuelle interesser, hva de gjør på nettside eller nyhetsbrev, og hvorvidt de begynner å bli aktuelle kandidater for salg eller det du måtte ønske å tilby dem.

I slike verktøy stiller man inn parametere for hva ulike grupper målrettede kunder, eller personas, skal motta av innhold over for eksempel e-post, og når det passer etter gitte handlinger eller tid. Markedsautomatisering er smart, tidsbesparende og gøy. Statistikk og faktiske resultater er mildt sagt tilfredsstillende for en markedsfører.

UX

UX står for «user experience» og dreier seg om brukervennlighet. Dette er det tredje begrepet innen markedsføring jeg virkelig har fått øynene opp for i år. Jeg tør i tillegg påstå at brukervennlighet henger tett sammen med tiltrekkende markedsføring og at de leverer en uslåelig synergi.

Mange nettsider er kompliserte og inneholder tekster som er ubegripelige. UX handler om å kjøre brukertester og implementere visse taktikker for rett og slett å gjøre opplevelsen til brukerne langt bedre enn den er i dag. Disse taktikkene innebærer blant annet «mobil først», som betyr at man må tenke mer nøye på strukturen til innholdet på nettsider og apper, «navigasjon», som dreier seg om hvor lett det er å veksle mellom ulike steder på nettsiden og «lesbarhet», som handler om hvor lett det er for så mange mennesker som mulig å lese og finne innholdet.

Oppgaven til en UX-arbeider er å finne ut hva oppdragsgiver ønsker og hva den potensielle mottakermassen ønsker, og lage et produkt som tilfredsstiller begge parter så godt som mulig. Oppdragsgiver vil kanskje selge et produkt eller en tjeneste, eller formidle et eller annet budskap. Mottaker vil løse oppgaver og finne svar på spørsmål. Da gjelder det å bygge broer mellom disse, og det gjør man med klarhet og brukervennlighet.

Hva venter neste år?

I 2015 har jeg som nevnt oppdaget strategiene inbound marketing, marketing automation og UX. Eller sagt på norsk: tiltrekkende markedsføring, markedsautomatisering og brukervennlighet.

Det blir med andre ord spennende å se hva 2016 vil bringe når det gjelder å utvikle min egen kompetanse innen disse feltene. Jeg tar gjerne imot tips og triks!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *